O autorze
Mając świadomość zagrożeń związanych ze sprzedażą suplementów i produktów leczniczych przez osoby nieposiadające wiedzy na ich temat, widząc, że na stacjach benzynowych czy w marketach opakowania z tabletkami leżą koło chemii gospodarczej albo co gorsze tuż obok słodyczy, po które sięgają dzieci, a w kioskach są wystawione na szkodliwe dla nich działanie promieni słonecznych, nie możemy być obojętni. Powinniśmy wszyscy zastanowić się nad tą sytuacją.

Ucieczka od bólu… w ból

Początkowo środki przeciwbólowe przynoszą ulgę, jednak po pewnym czasie pacjent przestaje odczuwać ich działanie
Początkowo środki przeciwbólowe przynoszą ulgę, jednak po pewnym czasie pacjent przestaje odczuwać ich działanie thinkstockphotos.com
Łatwy dostęp do leków i niska świadomość społeczeństwa na temat środków przeciwbólowych powodują, że nietrudno zatracić granicę między ich odpowiedzialnym zażywaniem a przedawkowaniem.

Najczęściej nadużywanymi przez pacjentów lekami są leki przeciwbólowe. W uzależnienie najczęściej wpadają osoby cierpiące na silne migrenowe bóle głowy. Chcąc wygrać walkę z bólem, biorą wciąż więcej środków.



Objawy przedawkowania

Nadmierne spożycie leków przeciwbólowych może zakończyć się wystąpieniem nudności i wymiotów, zawrotów głowy, zaparć, nadmiernego pocenia się, odczuwania mrowienia kończyn, a nawet zaburzeniami mowy. Źrenice mogą się zwężać lub rozszerzać. Mogą wystąpić problemy z oddychaniem, spadek temperatury ciała. Skóra może stać się blada i zimna. Przedawkowanie może grozić również utratą przytomności, zapadnięciem w śpiączkę, uszkodzeniem mózgu, a nawet śmiercią.

Objawy uzależnienia


Kiedy można podejrzewać, że pacjent jest uzależniony od leku przeciwbólowego? To kwestia indywidualna, jednak średnio można przyjąć, że z uzależnieniem mamy do czynienia, gdy leki przyjmowane są częściej niż 10 dni w miesiącu, a bóle głowy trwają dłużej niż 10 dni w miesiącu. Taka osoba najczęściej jest dobrze wyposażona w leki i ma je niemal wszędzie i zawsze przy sobie. Psychiczne uzależnienie od leków przeciwbólowych powoduje fizyczne objawy podczas odstawienia tych środków. Pacjent, który przestanie zażywać lek, od którego jest uzależniony, zaczyna odczuwać ból – nawet całego ciała, niepokój i jest bardziej nerwowy. Do tego mogą dojść nudności i wymioty, biegunka, silne dreszcze i bezsenność.

Bóle polekowe


Mimo, że wydaje się to paradoksalne, u części pacjentów objawem nadużywania leków przeciwbólowych jest właśnie ból głowy. Są to tzw. bóle odbicia. Początkowo środki przeciwbólowe przynoszą ulgę, jednak po pewnym czasie, nadmiar paracetamolu czy ibuprofenu powoduje, że pacjent przestaje odczuwać ich działanie. Doskwiera mu wtedy polekowy ból głowy, który jest właśnie skutkiem uzależnienia. Najczęściej jest to tępy, uciskowy ból całej głowy, choć może przeważać w części czołowo – skroniowej. Wraz z tym bólem pacjent czuje się osłabiony, zaniepokojony i przygnębiony. Ma zaburzenia koncentracji i brak apetytu. Może też wystąpić nadpobudliwość, bezsenność i drżenie kończyn.
  • ZOBACZ TAKŻE:
  • Leki
Trwa ładowanie komentarzy...