O autorze
Mając świadomość zagrożeń związanych ze sprzedażą suplementów i produktów leczniczych przez osoby nieposiadające wiedzy na ich temat, widząc, że na stacjach benzynowych czy w marketach opakowania z tabletkami leżą koło chemii gospodarczej albo co gorsze tuż obok słodyczy, po które sięgają dzieci, a w kioskach są wystawione na szkodliwe dla nich działanie promieni słonecznych, nie możemy być obojętni. Powinniśmy wszyscy zastanowić się nad tą sytuacją.

Racjonalnie czy impulsywnie?

Co trzeci Polak dokonuje zakupu preparatów OTC pod wpływem reklamy
Co trzeci Polak dokonuje zakupu preparatów OTC pod wpływem reklamy thinkstockphotos.com
Zachowania zakupowe, czyli proces podejmowania decyzji nt. tego co i gdzie konsument kupi, są przedmiotem wielu badań naukowych. Czym najczęściej kierują się klienci przy wyborze produktów leczniczych?

Proces decyzyjny jest podyktowany chęcią zaspokojenia swoich potrzeb i osiągnięcia pożądanego stanu zadowolenia z dokonanego wyboru. To, co wpływa na decyzje zakupowe pacjenta, to przede wszystkim czynniki psychologiczne.



Reklama wciąż wiedzie prym

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP, co trzeci Polak dokonuje zakupu preparatów OTC pod wpływem reklamy. Roczne nakłady reklamowe producentów leków liczy się w miliardach złotych. Jak widać, to opłacalna inwestycja. Ta forma wpływania na konsumentów jest najbardziej powszechna i najczęściej stosowana. Kształtuje bowiem potrzeby i postawy człowieka. Propaguje nowe wartości, przedstawia nowe trendy i promuje dany styl życia. Pozwala wierzyć, że zdrowie, doskonałość, młodość, szczupła sylwetka czy też dobry nastrój można mieć w zasięgu ręki. Wystarczy sięgnąć po odpowiedni produkt leczniczy. Reklama wkrada się do umysłu ludzi i buduje przekonanie o tym, że preparaty te są w 100 proc. skuteczne, właśnie dla nich i właśnie na ich dolegliwości. Jednak czy na pewno tak jest?

Fachowa porada bezcenna

Nie ma nic złego w reklamie, dopóki nie zajmie ona miejsca racjonalnego myślenia i nie przeszkodzi w dokonaniu wyboru adekwatnego do potrzeb oraz możliwości. Kierowanie się jedynie potrzebą zrodzoną przez reklamę może narobić więcej szkody niż pożytku. Dlatego warto swój wybór skonsultować jeszcze z farmaceutą. Osobą, która pomoże pacjentowi dokonać odpowiedniego wyboru. Zwiększy prawdopodobieństwo skutecznego zakupu. Opowie o ewentualnych skutkach ubocznych leku i odpowiednim przyjmowaniu.

Blisko i wygodnie?

Rocznie Polacy wydają około 10 mld zł na leki bez recepty. Często kierując się reklamą i wygodą, wybierają kolorowe opakowania, sądząc, że jest to receptą na ich dolegliwości. Najczęściej też wybierają najbliższe miejsce na zakup leku. Sami sięgają go z półki, nie zastanawiając się nad prawidłowością wyboru. Może warto czasami posłuchać głosu rozsądku i zamiast zakupu w najbliższym sklepie pójść do miejsca, w którym czekam fachowa porada? Być może przy zakupie bluzki czy sukienki racjonalność nie zawsze musi wygrać z impulsywnością. Jednak jeśli chodzi o zdrowie i bezpieczeństwo zapewne bardziej wskazany będzie odpowiedzialny wybór.
  • ZOBACZ TAKŻE:
  • Leki
Trwa ładowanie komentarzy...